7 lucruri pe care să le spui copiilor pentru a le cultiva orientarea spre învăţare


Pe 20 octombrie am participat la prima ediție a Conferințelor EKA, susținute și organizate în cadrul English Kids Academy. Conferințele sunt destinate părinților, cu scopul de a-i ghida pe aceștia în învățarea celor mici și mai ales în a-i ajuta să identifice corect abilitățile copiilor pentru a le dezvolta pe măsură ce cresc. Conferințele EKA se desfășoară în perioada octombrie 2017 – mai 2018, pe diverse teme: Învăţarea – paradigmele învăţării, Cum învaţă copiii, Învăţarea şi curiozitatea, Învăţarea şi perseverenţa, Învăţarea şi relaţiile umane, Învăţarea şi vulnerabilitatea, Învăţarea şi împlinirea vieţii umane. 

Prima ediție a fost despre Paradigmele interioare – condițiile fundamentale în care învățarea și motivarea se pot naște și dezvolta în copiii noștri. Workshop-ul a fost susținut de Mihai Gânj, fondatorul International House Bucharest, și a inclus și date importante despre cercetările și descoperirile de la universiteat Stanford din SUA despre paradigmele (dispozițiile) interioare ale ființei umane ce stau la baza învățării și motivării.

EKA 1

Altfel spus, cercetătorii cred că, în funcție de cum vedem noi, părinții, procesul de învățare și cum ne poziționăm față de copiii noștri și învățarea lor, va fi influențat și modul în care vor învăța ei. Un exemplu practic extrem de util cu care am plecat de la workshop, mai jos. Ce le spunem copiilor și ce semnifică asta sau ce am putea de fapt să le spunem.

„Văd că ai muncit mult la asta!” – Când spui aşa ceva copilul aude că tu valorizezi efortul. 

„Cred că a sosit timpul pentru a încerca o nouă strategie.” – Îi învaţă pe copii faptul că ei influenţează rezultele prin alegerile pe care le fac. 

„Îmi place să mă uit la tine când faci asta.” – Transmite un mesaj de aprobare a unei activităţi care copilulului îi place să o facă, indiferent de rezultat. 

„Cred că asta a fost prea uşor pentru tine. Îţi propun ceva diferit, ca să aibă creierul tău ocazia să se dezvolte.” – Spune asta pentru că îi învaţă pe copii faptul că învăţarea ar trebui să fie o provocare şi dacă sarcinile sunt prea uşoare atunci creierul nu se dezvoltă. 

„Nu e chiar aşa. Se pare că încă nu ai înţeles. Ce strategii poţi să încerci pentru a înţelege mai bine?” – E important să fii onest în legătură cu ceea ce copilul tău ştie sau nu ştie, dar explicându-i în acelaşi timp că ai încredere în capacitatea lui de a învăţa şi înţelege. 

„Asta a fost într-adevăr ceva dificil. Efortul tău a meritat. Data viitoare vei fi pregătit pentru o astfel de provocare.” – A le reaminti copiilor despre cum au reuşit să rezolve provocări prin depunerea de efort cultivă o mentalitate a învăţării şi dezvoltării. 

„Ai muncit foarte mult ca să ajungi să scrii bine. Ar trebui să treci la o clasă mai avansată, pentru a putea să înveţi ceva nou, ceva ce încă nu ştii cum să faci.” – A le oferi copiilor provocări cultivă în aceştia dorinţa de a învăţa pe tot parcursul vieţii. 

Și reversul medaliei…

„Eşti inteligent!” – Atunci când spui aşa ceva, copilului îi este inculcată ideea că inteligenţa este o trăsătură fixă, care nu poate fi schimbată. 

„E în regulă. Poate că nu eşti făcut pentru asta.” – Îi face pe copii să creadă că nu au capacitatea să-şi îmbunătăţească abilităţile. 

„Îţi vine foarte natural să faci asta.” – Data viitoare când copiii vor eşua sau vor face o greşeală e posibil să creadă că nu au talent. 

„Perfect! Ai făcut asta aşa de repede şi de uşor! Bravo!” – A aprecia sarcini îndeplinite fără prea mult efort prezintă efortul într-o lumină negativă şi încurajează o mentalitate fixă. 

„Greşit! Eşti atent la mine? Se pare că nici măcar nu încerci.” – E posibil ca reacţia sa de tip „fugă sau luptă” să îl împiedice pe copil să depună efort în sesiunea de învăţare. 

„Asta a fost într-adevăr ceva dificil. Mă bucur că s-a terminat şi că nu trebuie să o mai faci din nou.” – Provocări vor fi mereu iar copiilor le este util să simtă că sunt dotaţi cu resurse pentru a le face faţă. 

„Ai un talent real pentru scris. Ar trebui să începi un curs de scriere creativă pentru că eşti foarte bun la asta.” – Dacă îi încurajezi pe copii să facă doar lucrurile la care sunt buni, o să le fie teamă să îşi asume riscuri şi să înveţe lucruri noi. 

EKA 2

Despre cum se desfășoară lucrurile la EKA și despre engleza timpurie, puteți afla mai multe pe blogul EKA.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s