Curs de prim ajutor pentru copilul mic


Să vă spun mai întâi o poveste. Se făcea că aveau hunii doi ani și dormeau de prânz. Se trezește hunul Robi și vine lângă noi în sufragerie. Se-ntâmplă să pună mâna pe o bomboană din aceea tare, pe un drops adică. Nu știu de ce nu i l-am scos instant din gură, respectivele bomboane le luasem pentru noi, lor oricum nu le-am dat dulciuri până pe la vreo 3+ ani, dar în fine, l-am lăsat s-o rumege. Și s-a făcut instant roșu-vinețiu la moacă, căci da, s-a înecat cu ea. Am avut cu toții noroc, ceea ce a urmat m-a făcut să realizez că nu eram deloc pregătită pentru asta sau pentru orice asemănător. I-am băgat mâna pe gât pentru că era singurul lucru la care m-am putut gândi în momentele alea, și norocul a fost c-am spart bomboana. Jumătate am scos-o, jumătate a înghițit-o, și în afară de câteva zgârieturi și-o sperietură zdravănă pentru toate părțile implicate, n-a mai rămas nimic. Dar nici n-au mai mâncat dropsuri vreodată.

Ăla a fost momentul în care am realizat că nu-s deloc pregătită pentru astfel de momente și că primul ajutor pe care să-l acorzi în primele secunde este vital. Să fiu sinceră, nici acum nu știu dacă sunt pregătită și nu știu dacă poate fi un om pregătit, nefiind de specialitate, sunt o grămadă de factori care trebuie luați în calcul, nu doar priceperea. Dar evident, un minimum de informații trebuie să existe.

Am citit mult de atunci pe temă. Am aflat și scris despre manevra heimlich. Am fost la câteva cursuri de prim ajutor. Și tot mi se pare că nu știu destul. Așadar am acceptat cu bucurie curioasă invitația Mămicii Urbane pentru cursul de prim ajutor organizat de Biogenis. Nu vreau să vă povestesc prea multe despre curs, mi-e teamă că nu pot reda fidel, așa cum ar trebui, toate etapele. Ce vreau să rețineți este să mergeți la astfel de cursuri. Să vedeți demonstrațiile pe viu. Și veți înțelege.

Despre celulele stem, de la Biogenis

Mai mult decât atât, m-am bucurat că la eveniment s-a vorbit și despre celulele stem și importanța recoltării lor. Evident, am ratat și asta în cazul hunilor. Așa că iată, pentru alții, cîteva informații care pot fi utile:

„Celulele stem sunt celule nespecializate care se pot înmulţi prin diviziune celulară după o perioadă lungă de conservare şi se pot transforma şi cultiva, în condiţii controlate, astfel încât să formeze ţesuturi. Ele se pot împărţi în două mari categorii: embrionare şi adulte. Celulele stem embrionare (CSE) pot da naştere oricărui tip de celulă/ţesut (totipotente) şi se pot obţine din ţesut embrionar. Utilizarea lor însă, este limitată din considerente etice. Celulele stem adulte au o capacitate de diferenţiere ceva mai limitată (pluripotente, multipotente) şi pot da naştere unor celule ce vor forma diverse ţesuturi (ţesut hepatic, celule sangvine, ţesut nervos, ţesut osos, etc).

Din cordonul ombilical se recoltează două tipuri de celule stem şi anume: celulele stem hematopoietice, recoltate din sângele cordonului ombilical şi celulele stem mezenchimale, recoltate din peretele cordonului ombilical, mai exact din gelatina Wharton.

Celulele stem au o compatibilitate de până la 100% în cazul unor transplanturi autologe, maximizând şansele vindecării copilului şi de până la 50% în cazul altor membri din familie (transplanturi alogene). În cazul unor astfel de transplanturi cu celule stem hematopoietice efectul de “grefă contra gazdă” (adică de respingere a transplantului) este mult redus dacă se folosesc şi celule stem mezenchimale recoltate din ţesutul cordonului ombilical. Celulele stem hematopoietice se pot folosi în tratarea unui număr de peste 70 de afecţiuni, în special ale sângelui.” (Sursa: Biogenis).

“La Biogenis, cei care aleg să facă acest pas au ocazia de a stoca celulele stem pe o perioada de 18 ani, apoi copilul devenit între timp adult, va putea să semneze chiar el pentru probele luate la naștere”, a declarat dr. Dorin Pîrciog, director general Biogenis.

Acestea fiind spuse, după un articol destul de lung, nu pot decât să vă invit să decideți cu cap, orice ați decide.

IMG_1839

Leave a Reply

