Biblioteca bloggerului român, ediția a II-a


Particip cu mare drag la cea de a II-a ediție a inițiativei „Biblioteca bloggerului român”, owned by Cristian, pe care-l îl felicit încă o dată pentru această idee minunată. Și mă bucur nu atât pentru că pot să înșir o listă mare de cărți citite anul trecut (e chiar mică, deși constat că s-a mărit, față de 2013), cât mă bucur pentru că știu că voi pune de-o listă mare de cărți de cumpărat cât de curând.

Iată, cele mai cele, ale mele, din 2014:

  1. Hotul de cărți / Markus Zusak

Categoric cea mai bună carte citită anul trecut. Sigur că sunt subiectivă, sigur că este vorba din nou despre Germania nazistă, dar e în același timp o carte bine scrisă, cu o poveste relativ aparte, care te prinde. Și care e citibilă relativ rapid, în ciuda faptului că are peste 400 de pagini. Refuz cu obstinație să văd filmul, atât de mult mi-a plăcut cartea. Nota 11.

  1. Eleganța ariciului / Muriel Barbery

O altă carte de o eleganță aparte, așa cum îi spune și titlul. Un soi de „love story” contemporan, aparte și deloc explicit, în sensul ăla pe care-l știm cu toții când auzim de „love story”. Nota 10.

  1. Mecanica inimii / Mathias Malzieu

Ce să vezi, din nou despre iubire, nu știu ce-o fi fost cu mine anul trecut🙂. Dar, din nou, o altfel de iubire, nu vreau să vă dau prea multe detalii, dincolo de cele din link, desigur, doar că vă rog, vă rog să citiți această carte. După care, dacă sunteți din București, puteți merge să vedeți și piesa de teatru. Nota 9.

  1. Oscar și Tanti Roz / Eric-Emmanuel Schmitt

M-am gândit mult dacă să așez această carte pe locul I sau măcar pe un podium 3. Cred că mi-a plăcut la fel de mult ca celelalte, poate doar modul în care au fost scrise ele le-a departajat. En fin, despre această carte n-am să vă spun prea multe, vă las cu câteva citate mai jos. Și vă recomand să mergeți să vedeți și piesa de teatru, spre deosebire de altele, te miscă la fel de mult ca și cartea. Nota 8. 

“Mi se spune Bilă, arăt cam de 7 ani, deși am 10, casa mea e la spital, pentru că am cancer, și n-am vorbit niciodată cu Tine, pentru că nici măcar nu cred că exiști.“

–          „Părinții tăi nu ți-au vorbit niciodată despre Dumnezeu, Oscar?

–          Da‘ de unde. Părinții mei sunt proști.

–          Asta așa e, dar chiar nu ți-au vorbit niciodată despre Dumnezeu?

–          Ba da. O singură dată. Ca să-mi spună că nu cred în el. Ei nu cred decât în Moș Crăciun.

–          Chiar așa de proști sunt? […]

–          Deci ei nu cred în Dumnezeu?

–          Nu.

–          Și asta nu ți-a dat de gândit?

–          Dacă mi-ar păsa de ce gândesc proștii, n-aș mai avea timp să văd ce gândesc oamenii inteligenți.”

 “Boala, ca și moartea, este un dat.”

“Numai Doamne-Doamne are voie să mă trezească.” 

  1. Extrem de tare și incredibil de aproape / Jonathan Safran-Foer

Long story short: 11 septembrie 2001. Cred că și singura carte pe care am citit-o pe acest subiect. E impresionantă prin prisma tragediei de atunci, văzută și trăită de un copil de numai 10 ani. Și asta e posibil să mă fi determinat să fac această alegere, văd cumva altfel lucrurile de când am copii. V-o recomand. Nota 7. 

  1. Scrisorar / Mihail Siskin

Această carte nu e pentru oricine. În primul rând pentru că literatura rusă nu e pentru oricine. Război, scrisori, dragoste. Frumoasă, dar grea, și relativ dură în descrieri. Am reușit să vizualizez aproape tot, ceea ce o face să fie o carte bună din anumite puncte de vedere, și grea, din altele. Nota 6. 

  1. Fata cu cercel de perlă / Tracy Chevalier

O poveste de dragoste ca de pe vremuri: intuitivă, dar deloc explicită și neîmplinită (povestea de dragoste, desigur). E frumoasă, are frumusețea detaliilor, dar nu e neapărat o carte de nelipsit din bibliotecă. Nota 5.

  1. Jurnalul Fericirii / Nicolae Steindhart

Această carte nu mai are nevoie de explicații. E un must, dacă mă întrebați pe mine, pentru oricine vrea să creadă că nu trece prin această viață ca rața prin baltă. E o carte deosebit de grea, însă, cu extrem de multe pasaje despre Creștinism. E o apărare dusă la extrem a Creștinismului, de fapt; motiv pentru care în topul meu ocupă doar locul nr. 8. E povestea evreului care l-a descoperit pe Dumnezeu, care a trecut la Creștinism în închisorile comuniste ale anilor 1960. Povestea este reală, dacă mai trebuie să menționez asta. Nota 4. 

  1. Lolita / Vladimir Nabokov

Am recitit-o pe final de 2014 și recunosc că am privit-o cu alți ochi acum, la aproape 10 ani de la prima citire. Desigur, 10 ani și doi copii, ceea ce schimbă totul. Pentru că „Lolita” este povestea de dragoste (a se citi „obsesia”) a unui adult de 25 de ani, pentru fiica sa vitregă de 12 ani. I hope you get my point, here. Nota 3.

  1. Scrisori către Rita / Kaos Moon

O experiență de carte, cred că-i cel mai bun cuvânt care s-o descrie. Nici măcar nu vă pot spune despre ce e, atât de multe pot încăpea în această carte. Să spunem că este despre bărbați și femei și iubiri și viață, cu toate căcaturile aferente lor. Este, probabil, cea mai vulgară carte pe care am citit-o, printre cele mai hulite, printre cele care ridică sprâncene și înroșesc obraji, dar e o realitate, o experiență reală, oricât de mult ar vrea unii să ascundă asta. Mi-a plăcut, v-o recomand,, iar pe autorul Ștefan îl găsiți aici. Nota 2.

Ăsta-i topul celor de 10, reiau mai jos foarte pe scurt restul cărților citite în 2014, dar care nu intră în top:

Am cumpărat-o, desigur, pentru că mi-a fost recomandată din vreo 10 părți. Nu știu de ce însă nu m-a prins. Mi s-a părut foarte greu de terminat, nu foarte ușor de citit, culmea, cum să nu-mi placă mie o poveste de dragoste? Well, it did not, îi mai dau o singură șansă lui Haruki Murakami, mă așteaptă pe noptieră „La sud de graniță, la vest de soare”. I-aș acorda totuși nota 1.

Well, nuș` ce să zic exact ca să nu vă încurc. Că se citește ușor, da. Că se citește repede, da. Că e scrisă într-un fel inedit, da. În rest, eu n-am rămas cu prea mare lucru după, mă gândesc că-s altele din care să-mi rămână ceva, dar desigur, e doar chestie de gusturi. Am mai scris aici despre ea.

Dacă spun Mircea Eliade, ați spune că asta spune tot. Ei, nu chiar. Nu toate cărțile lui sunt la fel și cu siguranță nu toate cărțile lui se învârt în jurul fantasticului. Asta cu siguranță nu. E o carte autobiografică, frumoasă, cuminte și pe alocuri nu prea, care m-a făcut s-o citesc de două ori chiar, în această viață.

Am lăsat la final cărțile despre parenting, cumva cred că n-o să iasă nicicum din existența mea. Asta e una dintre cele mai bune, inutil să spun că sunt fan Alfie, prietenii blogului știu deja asta, inutil să spun că e o carte care chiar își merită banii, foarte simplă și complexă în același timp, despre, așa cum îi spune și numele, cum e cu copiii și părinții și lipsa condiționărilor din această relație. Este despre iubire necondiționată și nu e nici pe departe un bullshit American. Mi-aș fi dorit să o citesc înainte să am copii, aviz amatorilor.

Parenting stuff again. Îmi amintesc că am citit-o în speranța de a găsi rețeta secretă cu ajutorul căreia să-i fac pe huni să nu se mai bată🙂. Între timp am renunțat la visul ăsta, cartea însă nu m-a dat pe spate. Poate și pentru că nu cred în fapte relatate, fără argumente în spate. E ca și cum vine cineva și-ți spune: încearcă asta, o să meargă sigur, la mine a funcționat perfect. Oh well, o mică dezamăgire.

O alegere interesantă la mijloc de an. Despre cum funcționează creierul uman și despre cum dacă înțelegem anumite mecanisme, vom putea să ne înțelegem mai bine pe noi, ca oameni și ca părinți, și implicit să ne înțelegem mai bine copiii. Nu dau mai multe detalii, vă previn doar că nu e chiar așa de ușor de citit și digerat.

Cam asta am avut de spus deocamdată și constat că e unul dintre cele mai lungi posturi ale mele🙂. Vă invit să participați și voi, deadline 31 ianuarie, detalii la Cristian. Și spor la citit!

PS: o listă draguță mai găsiți la Nebuloasa.

Leave a Reply

