Cum îl crești, așa îl ai?


Un lucru pe care l-am învățat deja și care mi s-a întipărit adânc de când am copii este că „Așchia nu sare departe de trunchi.” Și asta nu doar legat de moștenirea genetică, de tot ceea ce este ereditar și le transmitem, vrând sau nevrând copiilor, ci și pentru ceea ce cred și văd copiii acasă. Nici sintagma din titlu nu mi-e străină și nu-i un mit. Copiii văd, copiii imită. (Ceea ce, paranteză, îmi aduce aminte de acest videoclip, merită să-l revedeți). Altfel spus, copilul va deveni, more or less, adultul lângă care a crescut. Sigur că mai sunt și excepții, sigur că nu generalizez, dar sunt multe studii care atestă că modul în care-ți crești copilul, dar și ceea ce vede la tine, va influența major viitorul adult. Experiența o dovedește, de asemenea.

Astăzi vă supun atenției un studiu cel puțin interesant, care spune că „pentru a evita consumul de alcool, copiii au nevoie de o educație care să îmbine afectivitatea și disciplina.” Demos Marea Britanie, Institutul Român pentru Politici Publice și Ursus Breweries au lansat, în urmă cu aproape o săptămână, prima cercetare națională care studiază legăturile dintre modelele parentale, consumul de alcool și probabilitatea abuzului de alcool la următoarele generații.

Studiul „Resimțind efectele: România- Stiluri parentale și influența consumului de alcool la minori” este prima cercetare realizată în țara noastră care vizează legăturile dintre modelele parentale, consumul de alcool și probabilitatea abuzului de alcool al următoarelor generații. La nivel cantitativ, studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.062 de respondenți, iar la nivel calitativ vorbim de 26 de interviuri semi-structurate.

Ce relevă studiul

  • Există o mai mare probabilitate pentru copiii părinților, clasificați în raport ca „părinți autoritari”, de a consuma alcool în cantități mai mari, decât pentru copiii ai căror părinți arată un nivel ridicat de afectivitate către copiii lor;
  • Există o mai mare probabilitate ca părinții de copii minori care au fost clasificați ca fiind „autoritari”, să raporteze consumul propriu de alcool cu o mai mare frecvență și în cantități mai mari;
  • Există o mai mare probabilitate ca respondenții studiului care au declarat venituri ridicate, să raporteze de asemenea niveluri ridicate de consum de alcool la proprii părinți;
  • Există o mai mare probabilitate ca respondenții studiului care aveau copii mici și au declarat niveluri ridicate de consum de alcool, să raporteze de asemenea niveluri ridicate de consum de alcool la proprii copii.

„Cercetarea noastră din România subliniază și mai mult importanța afecțiunii și căldurii părintești. Eforturile de a sprijini familiile cu părinți alcoolici ar trebui să conțină abordări prin care părinții să fie încurajați în creșterea și educarea copiilor, să arate copiilor lor mai multă afectivitate, în paralel cu eforturi de a reduce consumul excesiv de alcool”, Jonathan Birdwell, expert al Demos Marea Britanie, unul dintre autorii cercetării.

Tipare de consum

Consumul de alcool este mai frecvent raportat la domiciliu:

  • 57% dintre respondenți declară că au consumat alcool acasă;
  • În o treime din cazuri, alcoolicul a produs sau produce bături alcoolice la domicliu (!), cel mai adesea vin sau băuturi spirtoase. În 9 cazuri aceștia produc alcool la domiciliu. Fabricarea alcoolului este o practică obișnuită în România, în special în zonele rurale;

Consumul problematic de alcool în afara domiciliului:

  • 27% dintre respondenți declară că au consumat alcool în alte locuri decât acasă;
  • În puțin peste jumătate din cazuri, persoana alcoolică consumă alcool atât cu prietenii, cât și cu familia;
  • În mai puțin de un sfert din cazuri, alcoolici consumă alcool mai mult cu prietenii sau singuri, iar într-un caz consumau alcool numai cu familia;
  • Schimbarea locului de muncă și, implicit, a colectivului, este un catalizator pentru alcoolism, conform răspunsurilor oferite de respondenți. Alcoolismul nu este un fenimen solitar, ci este stimulat de sau are loc în contextul de grup de colegi sau cercuri sociale.

Studiul Demos „Resimțind efectele: România – Stiluri parentale și influența consumului de alcool la minori” a fost susținut de Ursus Breweries, parte a grupului SABMiller plc.

„Susținerea Ursus Breweries pentru studiul Demos, ca inițiativă de pionierat absolut în România, reprezintă o continuare a eforturilor constante pe care le întreprindem prin platforma noastră www.desprealcool.ro, cât și prin programe și inițiative specifice menite să prevină un consum abuziv de alcool și consumul de alcool de către minori. Sperăm ca rezultatul muncii de peste un an a co-autorilor și consultanților, într-un format care a beneficiat inclusiv de aportul nemijlocit al altor actori insituționali, să producă prin recomandările făcute ecourile necesare și să genereze implementarea de măsuri concrete de către autorități și alți actori interesați”, Robert Uzună, Corporate Affairs Director Ursus Breweries.

ALE_2762

Advertisements

2 thoughts on “Cum îl crești, așa îl ai?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s