Cand sunt iubiti copiii?


Intrebare retorica, ati spune, la o prima vedere. Atunci haideti sa reformulez putin: cand stiu/simt copiii ca sunt iubiti? Raspunsul pentru ambele intrebari ar trebui sa fie acelasi: tot timpul! Este insa o diferenta uriasa intre ceea ce simtim pentru copiii nostri, si ceea ce le transmitem sau ceea ce inteleg ei din comportamentul nostru, indiferent daca avem intotdeauna cele mai bune intentii.

N-as vrea sa generalizez si sa pun toti parintii in aceeasi oala, dar sunt sigura ca sunt lucruri care ni se intampla frecvent si pe care uneori le facem inconstient, cei mai multi dintre noi, chiar avand, cum spuneam, cele mai bune intentii… atunci cand ne laudam copilul, atunci cand recompensam copilul, atunci cand pedepsim copilul intr-un fel sau altul, chiar daca nu vorbim de pedepse in adevaratul sens al cuvantului. Mai exact, atunci cand conditionam copilul si comportamentul lui, in functie de ceea ce ne dorim sau credem ca este de cuviinta.

Ce face parintele

Exclud din start pedepsele si pe cei care-si pedepsesc copiii. Imi place sa cred ca acestia nu sunt in targetul acestui blog. Sa vorbim despre cei multi, care cred ca procedeaza in cel mai bun mod cu putinta, atunci cand vine vorba de cresterea si educatia celui mic. De noi. Cati dintre noi ne-am laudat, nu o data copilul? Si cam de la ce varsta am inceput sa facem asta? Cati dintre noi i-am promis copilului ca daca e cuminte (ce-o mai fi insemnand si asta??!) o sa ii luam cutare jucarie sau o sa ii indeplinim nush ce dorinta, cat de mica? Cati dintre noi nu am promis copilului si desert, daca mananca tot pranzul? Cati dintre noi nu i-am dat de inteles copilului ca ne vom supara, daca el nu urmeaza un anumit comportament? Sa fim sinceri: toti. Toti am cazut, cel putin o data, in aceasta capcana.

Ce intelege copilul

E simplu, chiar daca nu e neaparat primul gand care ne vine in minte. Copilul intelege ca trebuie sa faca ceva, ca sa nu ne supere, pe noi, parintii. Ca trebuie sa aiba un anumit comportament, ca sa fie bine. Ca trebuie sa indeplineasca anumite conditii. Ca poate nu e suficient de bun, daca nu a facut cutare lucru. Copilul isi iubeste neconditionat parintii si nu vrea sa-i supere, asa ca le accepta conditiile, formandu-si astfel o imagine gresita asupra realitatii, adoptand un comportament eronat, pe care-l va transmite cu siguranta urmasilor sai.

Cum ar trebui sa fie

Oh, nu, dar sa nu ma intrebati care e solutia! Caci n-o stiu (inca). Nu stiu cum e mai bine sa procedam 100%, dar stiu ca am inceput sa schimb lucruri la mine si la comportamentul meu de parinte de cand am citit cartea lui Alfie Kohn, Parenting Neconditionat. Recunosc ca n-am inteles-o pe deplin, desi e simpla si pe cat de logica cu putinta. Doar ca mi se pare ireal de realizat, de pus in practica tot ce e acolo. Si greu al naibii sa schimbi tot ce-ai facut o viata, sa crezi altceva decat ai crezut pana la un punct anume, sa cresti un copil altfel decat ai fost tu crescut…

Anul trecut Alfie Kohn a fost in vizita in Romania. Am ratat evenimentul. Anul asta va veni din nou si cu siguranta o sa fiu acolo. Cu siguranta o sa-mi para lucrurile altfel. Sau cel putin asa sper. Si mai sper sa vina cat mai multi parinti sa-l vada si sa-l inteleaga. Si sa schimbe lucruri.

Una din nevoile de baza ale oricarui copil, conform lui Alfie Kohn, este cea de iubire neconditionata, de a sti ca va fi acceptat, chiar daca o da in bara sau nu se ridica la inaltimea asteptarilor. Rezonez intru totul cu asta. Ati incercat sa-i spuneti vreodata copilului: “Dragul meu, te iubesc chiar si atunci cand gresesti? Dragul meu, te iubesc chiar daca uneori ma supar pe tine? Dragul meu, te iubesc asa cum esti si indiferent ce faci nimic n-o sa schimbe faptul ca te iubesc?” Sa incercati, zic, privirea din ochii copilului va fi… priceless. La fel si modul in care i se va schimba lui ulterior comportamentul.

Detalii despre eveniment

300x250 alfie

Alfie Kohn se va afla la Bucuresti pe 22 Noiembrie. Evenimentul este gazduit de Totul despre Mame, la fel ca editia din 2014. Evenimentul cuprinde 2 parti:

  • Conferinta 1 – 10.00 – 13.00

Dincolo de disciplina conventionala (1): Ce e in neregula cu pedepsele sau recompensele

  • Conferinta 2 – 14.30 – 17.30

Dincolo de disciplina conventionala (2): De la conditionari si amenintari la cooperare si ințelegere – instrumente practice pentru parinti si pedagogi

Mie imi suna foarte bine. Iar tu te poti inscrie aici.

2 thoughts on “Cand sunt iubiti copiii?

  1. Am inceput sa citesc cartea chiar acum, cat junioarea e inca mica (7 luni). Imi place enorm ideea centrala si, chiar daca nu voi putea intotdeauna sa aplic la litera, sper ca voi reusi sa nu ma invat cu chestii ‘gresite’ si sa ii pot transmite fetei informatia de baza: e cea mai de pret fiinta de pe pamant. De obicei, cam in fiecare zi, ii spun “ti-a spus mama cat de mult te iubeste”? Inca nu intelege, dar o va face odata

    • Draga Dojo,
      Comentariul tau ma onoreaza, iti multumesc de vizita!

      Cred ca procedezi foarte bine si din cat am putut intelege despre tine, la nivel virtual, de cativa ani de cand te citesc, cred ca nu vei avea probleme, cea mica e o norocoasa sa aiba parinti ca voi.

      Cartea e chiar faina si usor de citit, dar gasesc unele lucruri greu de aplicat. Si mai greu de supravietuit intr-o societate anapoda…

      Poate reusesti sa ajungi sa-l vezi oe Alfie live. Cred ca va lamuri multe lucruri, si-n plus, mi-ar placea sa-ti pot strange mana.

      Cat despre cea mica, ai fi uimita sa stii cat de multe intelege, chiar asa mica!!!

      Salutari,
      Luminita

Leave a Reply

