Ce alimente trebuie sa manance copiii nostri


125754812Deschid cutia Pandorei cu acest subiect delicat si atat de controversat si discutat. Cutia Pandorei personala, desigur, din care vor iesi din nou la iveala, gandurile si framantarile mele de mama, spuse sau nespuse, care ma chinuie de vreo 3 ani deja. Pentru ca da, am norocul de huni mofturosi la mancare. Ma bucur ca nu ne-am lovit de alte lucruri mai grave, dar nici asta nu e de lepadat. Cica insa aschia nu sare departe de trunchi, mofturosi la mancare am fost si eu si tatal hunilor, deci…

Si cand ma gandesc ce bine am pornit si ce mancaciosi au fost hunii pana spre 2 ani si jumatate….! Mancau absolut tot ce le dadeam, extrem de variat si diversificat, singurei, fara sa ma chinui prea mult cu fel de fel de tertipuri cum mai aud si la vecini. Iar acum… daca au 4-5 feluri de mancare diferite pe saptamana, ma declar multumita.

Teoria spune ca trebuie sa mancam cate putin din toate. Cum e la noi? Pai e simplu: hunii nu mananca fructe aproape deloc (Robi doar banana, Edi banana, mar, para si mandarina, cand are chef), nu mananca si n-au mancat niciodata de buna voie legume proaspete (rosie, castravete, salata… pfiu, nici sa n-auda!)

Ce putem face?

Nu stiu ce putem face. Eu am incercat aproape de toate, si bune, si rele. Inca n-am ajuns sa alerg cu lingurita dupa ei prin casa, e un lucru pe care-l refuz categoic, in rest: mancam impreuna, si noi adultii, de fata cu ei, sa ii las sa testeze, sa incerce, sa se joace. Si sa am cat mai multa rabdare. Ce-i drept e ca n-am reusit sa ma relaxez de tot in aceasta problema, insa am lasat pentru moment armele jos. Daca vor bine, daca nu, n-o sa moara de foame si nici n-o sa manance doar banana pana la 18 ani. Analizele arata in continuare bine, mai adaug cand si cand un supliment alimentar (ulei de peste, de exemplu) si aia este. Iata ce spune psihologul despre ce putem face cu mofturosii la mancare si despre cat de importanta este atitudinea noastra, a parintilor, in abordarea acestei situatii:

  • In cazul copilului mai mic de 2 ani e important sa aiba experiente pozitive in procesul de diversificare a alimentatiei pentru a avea o relatie echilibrata in raport cu alimentele. Atitudinea negativa a copilului fata de mancare si a manca devine coplesitoare pentru el (nu numai pentru parinte) si se poate chiar transforma intr-o adevarata trauma psihica. Pentru copiii mai sensibili si impresionabili, emotiile negative traite in primii ani de viata in timpul meselor sunt pastrate in subconstient si vor asocial in timp mancarea cu aceste emotii negative.
  • Se poate experimenta „diversiunea”: fie punem pe alt membru al familiei sa hranească micutul, fie schimbam locul la masa sau aducem la masa o familie de jucarii care mananca si ea (mamica jucarieiîi da sa manance puiului, caruia, desigur, ii place ce i se da sa manance, se bucura ca va creste mare etc.
  • Daca copilul e mai mare putem improviza si o schimbare de rol intre mama si copil, mama devenind bebele care nu vrea sa pape, dar pana la urma descopera ca mancarica este foarte buna.
  • Va trebui sa ii prezentam pe rand, in fiecare zi cate un fel din o varietate de alimente, in care sa includem si favoritele, dar si unele noi.
  • Copiii au nevoie de timp ca să accepte gusturi si texture noi ale alimentelor, asa ca trebuie sa continuam sa servim acel preparat copilului, si incepem prin a pune foarte putin in farfurie.
  • Ii servim copilului portii echilibrate nici prea mari, nici prea mici (uneori avem tendinta sa supraestimam cantitatea de mancare de care copilul are nevoie). In special pentru alimentele care nu sunt preferate de el cateva linguri in farfurie sunt arhisuficiente. Portiile mici sperie mai putin copilul, pe cand portiile mari incurajeaza in timp mancatul in exces si obezitatea.
  • Nu negociem; putem sa incurajam copilul „sa ia o gurita”, dar nu vom pica in capcana negocierii cu el. Pregatim doua feluri de mancare sanatoasa si il lasam sa aleaga pe care din ele il prefera.
  • Mancam cu totii la masă, nu punem copilul separat, ca el sa vada toată familia la masa, mai ales mancand mancare sanatoasa (modelare prin exemplul personal al parintelui).
  • Incurajati-l sa manance singur (cu manuta lui). Copiii ar trebui sa inceapa sa isi foloseasca degetelele pentru a manca inca de pe la 9 luni, iar cu lingura si furculita pe la 15-18 luni. Putem lasa la 2-3 ani copilul sa manance singur, dar vom sta langa el sa ne asiguram ca are in burtica suficienta mancare, pentru ca poate obosi mancand singur. 
  • Ascultati-va copilul! Fiti atenti la ce vrea copilul sa comunice prin comportamentul sau. Cand se apuca sa se joace la masa cu alimentele inseamna ca e satul, deci nu trebuie sa insistam. Daca cere ceva de mancat pe tot parcursul zilei, nu trebuie sa ii dam sucuri dulci, biscuiti, covrigei, bombonele, pentru ca va pierde controlul senzatiei de foame si satietate.
  • Parintii unui copil care nu mananca bine si nu are o problema medicala care sa duca la scaderea apetitului, ar trebui sa arate intelegere si foarte multa rabdare, pentru ca, din pacate, anumite comportamente ale parintilor contribuie la aparitia unor tulburari de alimentatie ale copiilor.

  (Cristiana Haica, psiholog)

Si laptele…

Ei, aici stam mai bine. Va spuneam zilele trecute de experimentul reusit pe care l-am facut si vad ca in continuare reusim sa ne tinem de treaba. E bine, zic, sa mai crestem putin consumul de lapte ambalat, care la noi in tara nu e de loc roz. In plus…

“In urma cu cativa ani, a fost realizat studiul MAMM in colaborare cu UMF Cluj și cu sprijinul Danone, conform caruia s-a constatat ca 93% dintre copiii preșcolari aveau un aport zilnic de calciu din alimentatie sub nivelul recomandat. Prin campania Laptele, aliatul cresterii echilibrate a copiilor prescolari si scolariterii ne propunem sa completam eforturile parintilor, cadrelor didactice, ale specialistilor si formatorilor de opinie pentru a creste numarul copiilor cu o alimentatie echilibrata si care fac miscare in fiecare zi”, declara Cristina Dumitru, Communications Manager SEE, Tetra Pak South Eastern Europe.

Asadar, felicit initiativa celor de la Tetra Pak si va invit sa aflati mai multe despre beneficiile consumului de lapte ambalat: www.laptescolar.ro

vizual-campanie

2 thoughts on “Ce alimente trebuie sa manance copiii nostri

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s