Copilul și angajatul model


Către HR Manager/ Managing Director

Stimată doamnă, stimate domn,

Pentru cei care nu știu, lucrurile nu sunt tocmai roz pentru cele mai multe dintre mame întoarse la job după o absență mai mare de 6 luni, pe motiv de creștere și îngrijire copil. Cu siguranță nu vă spun o noutate. Eu sunt un caz norocos, echipa în care lucrez e una super: am lipsit 2 ani să-mi cresc copiii și m-am întors fără probleme. Sunt însă și cazuri în care:

–          Mama lipseste 2 ani sau mai puțin și este primită după îndelungi negocieri și la jumătate din salariul pe care-l avea înainte de a naște – cazul fericit;

–          Mama lipsește 2 ani sau mai puțin și este primită pe altă funcție, cu contract pe perioadă determinată de timp, de cel puțin 6 luni;

–          Mama nu este primită, și aici situațiile variază: fie e forțată să semneze demisia, fie este dată afară elegant, pe motiv de restructurări/insolvență firmă etc.

De cele mai multe ori, totul se face legal, întrucât legile permit asta, un alt aspect bine cunoscut domniilor voastre. Sunt atât de bine făcute, încât se găsesc mereu portițe de scăpare pentru, să le spunem, angajatorii (ne)serioși. Nu e cazul dumneavoastră, firește.

Oricum ai da-o însă, mama ce revine la job după o perioadă în care a ‘stat acasa’ să-și crească copilul, sau copiii, după caz, nu este privită cu ochi buni. Nu este desigur o mentalitate sănătoasă, dar asta este mentalitatea românească. Excepții sunt și în alte țări, nicio pădure nu e lipsită de uscăciuni, dar repet, vorbim de excepții, nicidecum de o situație general valabilă.

Să vedem însă, pas cu pas, care sunt motivele pentru care mama reîntoarsa în câmpul muncii nu mai este dorită. Le voi desființa pe rând, pe fiecare, plăcerea e de partea mea:

  1. Concentrare scăzută, pe motiv că având un copil acasă, mama va sta mereu cu grijă pentru puiul ei, va petrece mai mult timp la telefon cu cei care au grijă de copil, nu se va putea concentra cum trebuie pe task-urile ce le are de îndeplinit. Să fim seriosi, una nu o exclude pe cealaltă! Da, sigur că stă cu gândul la puiul ei, dar asta nu înseamnă că își neglijează sarcinile de serviciu. Mai mult decât atât, un avantaj pe toate planurile pe care orice mamă îl capătă o dată cu copilul, îl reprezintă capacitatea mare de concentrare. Trebuie să țină minte cele mai mici detalii, (de la sutele de grame acumulate sau pierdute zilnic de copil, până la sutele de mililitri de lapte sau de alte lichide băute de copil într-o zi, până la lucruri mai hard, ce țin de educația odorului), să jongleze cu multe task-uri în același timp și cum altfel fără să fii capabil să te concentrezi??! Și nu, asta nu dispare o dată ce te reîntorci în câmpul muncii, din contra!
  2. Slabă organizare și orientare în câmpul muncii după o absenă îndelungată. E greu, spun cei mai mulți dintre angajatori, după 2 ani de ‘stat acasă’, să pui din nou osul la treabă cum se cuvine, ba chiar mai cu avânt decât o făceai înainte de a avea copil. Nimic mai greșit, cine-și închipuie că statul acasa cu copilul mic e ca o vacanță, se înșeală amarnic și cu siguranță nu are copil mic în îngrijire! Nicio zi nu e la fel, nicio zi nu e lipsită de surprize, nicio zi nu începe mai târziu de ora 07.00, în condițiile în care noaptea nu are mai mult de 5-6 ore, și alea adunate pe bucățele. Mărturisesc sincer că mă simțeam (și mă simt încă) relativ relaxată la birou, în comparație cu situația de acasă.
  3. Lipsa răbdării. Răbdarea este cuvântul cheie atunci când ai copii. Răbdarea se învață, se câștigă. Cam ca și respectul, între noi fie vorba. N-ai cum altfel, plecând desigur de la premisa că ești o mămică cu toate țiglele pe casă și că preferi să-ți ascuți, crești și să-ți menții răbdarea, în loc să dai cu copilul de toți pereții. Da, te poți întâlni des cu acest sentiment. Așadar, stimată audiență, o mamă va avea de două ori mai multă răbdare, după ce a experimentat viața cu copil mic, 24/24, 7/7.
  4. Informații limitate sau învechite față de ‘mersul trenurilor’ din domeniul în care activează. Recunosc că sunt cazuri în care cele ce revin la muncă după o absență îndelungată nu mai sunt la curent cu toate noutățile din domeniu. Dar nu putem blama copilul sau mămicia pentru asta. Li se întâmplă chiar și celor ce nu-și iau pauză de îngrijire copil niciodată. E la latitudinea angajatorului să-și verifice și să-și testeze anagajații periodic, pentru a se asigura că lucrează cu o echipă competentă. Mai mult decât atât, încă din timpul sarcinii, și mai ales după, cea de a doua activitate de bază a unei mame este aceea de a se informa. Cărți, cursuri, grupuri de discuții virtuale sau nu, medici, filme, emisiuni TV, nimic nu trece pe lângă viitoarea sau proaspăta mamă, în dorința ei de a afla cum mama naibii să procedeze cu ăsta mic de a venit pe lume prea deodată, și pe care se pare că nu-l mulțumește nimic. Da, poate nu va citi atât de mult despre domeniul în care a activat până atunci, dar exercițiul în sine nu se pierde, din contra, se consolidează!!
  5. Multitasking… not! Aici intră și atenția distributivă zero. Am auzit-o și pe asta, da, și zău că nu-mi venea să-mi cred urechilor. Păi cum mama mă-sii să n-ai atenție distributivă și să nu fi în stare să jonglezi cu o grămadă de lucruri când ai în îngrijire unul sau mai mulți copii? Voi, cei ce afirmați asta și care cu siguranță nu aveți copii, știți că până și fiecare scutec cu rahat e atent analizat de mamă, zilnic, mai ales în primul an de viață al copilului? Sau știți ce se întâmplă când copilului îi ies primii dinți? Știți măcar care sunt ăia? Știți de câte ori mănâncă și doarme un copil în primul său an de viață? De câte ori trebuie dus la doctor, în mod normal, în situațiile în care nu pățește ceva grav? Știți câte vaccinuri trebuie să facă? Știți ce probleme pot apărea în timpul alăptării? Sau în timpul diversificării? Știți că astea se întâmplă toate în primul an de viață? Știți că, în cele mai multe dintre cazuri, aceeași mamă îngrijește copilul, dar se ocupă și de treburile casnice? Întreb retoric, desigur, vorbim după, (sau mai bine zis dacă) veți ajunge să aveți copii. Nu, nu e chiar același lucru cu îngrijirea unui animal de casă.
  6. Lipsa responsabilității. Nici asta nu știu cum vine. Asta e ca un al șaselea simț care se activează când ai un copil. E un must have. Ai în mâini o viață de om, repet, nu o plantă, nu un animal, deși nici pe astea din urmă nu le-aș lăsa să moară. În plus, ești mai responsabil față de tine, ai grijă la alimentație, la întregul mod de viață, de multe ori unul nou, după ce apare copilul, întrucât vrei să fi acolo pentru el muulți ani sănătoși și frumoși.
  7. Stressul. Cine nu-și dorește în zilele noastre un angajat jovial și lipsit de stress, care nu se panichează din orice? O mamă nu-și bate capul prea mult cu lucrurile lipsite de importanță. Ea știe că altele-s prioritățile în viață. Știe ce e aia grija. Sau panica. E selectivă. Da, și la job.
  8. Lipsa disponibilității. Un angajat „model” trebuie să fie acolo, pe câmpul de luptă. Oricând. 24/24 , 7/7. Oriunde i se cere. În ploaie, vânt sau frig. Să moară pe baricade, de preferat pe un salariu mediocru. Nu, n-o să-i ridice nimeni statuie după ce moare, dar hei, la ce bun, morții cu morții, vii cu vii, până la urmă. Ei bine, în contextul unei țări al cărui deficit bugetar se apropie de 5%, în contextul crizei prezentă în toate domeniile, un părinte, dar mai ales o mamă, va face multe sacrificii pentru a-și păstra locul de muncă. Din păcate, pentru ca asta menține specula angajatorilor în floare. Are de pus o pâine pe masă, la naiba, și nu, nici azi n-a câștigat la loto. Așadar, o mamă este disponibilă și pentru job. Este flexibilă. Este dornică să învețe. Este eagger să vorbească și despre altceva în afară de pampers, caca, pipi, lapte, răgade, regurgitări. Vrea să renunțe la diminutive în limbajul de zi cu zi. Ba chiar să fumeze o țigară, din când în când, la o cafea, stând pe scaun.
  9. Umorul sau lipsa lui. O mamă știe să râdă. Știe să se bucure. Știe să se joace. A învățat/reînvățat asta de la copilul ei. Știe să ia din jur doar ceea ce contează. Majoritatea angajaților zilelor noastre nu râde la locul de munca. Nu știe cum se face și nici de ce.

 

Alte aspecte demne de luat în seamă:

  • Angajatul model mamică petrece mai puțin cu 40% din timpul alocat pauzei de masa. Asta datorită antrenamentului de acasă, copilului deci, care nu-ți permite de multe ori să mănânci o masă în tihnă. 30 de minute timp alocat mesei mi se pare deja SF. De cele mai multe ori, se mănâncă în fața calculatorului, în timp ce faci altceva. Și nu neapărat din lipsă de timp, ci pentru că așa ești obișnuit să faci și acasă.
  • Angajatul model mamică petrece cu 50% mai puțin timp la pauza de țigară. În medie, o pauză de țigară durează 5 minute. O mamă fie nu fumează, fie termină o țigară în 2-3 minute.
  • Mămicia nu tâmpește.

Acestea fiind spuse, doamnelor și domnilor, vă mulțumesc pentru atenția acordată acestui post și vă invit să includeți aspectele de mai sus în fișa postului.

Semnat, a MOM (Master of Multitasking).

Sursa foto: aici, aici si aici.

7 thoughts on “Copilul și angajatul model

  1. doamne,Lumi! cine te-a suparat asa tare???
    una peste alta,ai uitat sa treci un punct: sarcina inseamna ca pierzi 1-2 neuroni :))) ….in rest,ai punctat totul!
    subscriu si adaug inca ceva: in perioada in care te afli acasa in concediu, te mananca de c…. toti si, mai ales, toate toampele care incearca sa-ti ocupe postul crezand ca acolo r…. este mai gustos :)))
    sunt stan patitu’ asa ca stiu cum e!!!

    • nu m-a suparat nimeni, zau, personal e totul ok la mine la job. sunt o fericita. asta e un post pe care-l coc de vreo 4 ani, de cand am devenit mama si am vazut mame puse la zid pentru simplul fapt ca au copii. ceea ce mi se pare jalnic si nedrept, prea nedrept ca sa tac.
      mai mult decat atat, eu cred ca sarcina inseamna sa castigi 1-2 neuroni:), depinde din ce unghi privesti…

      • :)))
        sunt de acord cu tine😉
        ai noroc de colegi buni! felicitari!
        la noi era totul in miscare, toti cei in varsta au fost dati afara si “tineretul” flamand era format din lupi hamesiti
        mi-am dat demisia cand am avut o oferta tentanta si nu regret nicio secunda acest lucru: oricum, cand am plecat, am fost acuzata ca vroiam sa-i parasesc de ceva vreme si ca stiu ei mai bine ce gandesc eu (ce prosti ca nu-i pot numi altfel)
        a,hai ca mi-am amintit ceva ce trebuie sa treci pe lista: pe mine m-au acuzat ca am 2 copii (!) — da,ai auzit bine/citit bine – “acuzat” —- ceea ce insemna ca am alta gandire si mentalitate! cum sa vreau salariu bun? ce e aia? sunt oameni care stau cu chirie si cu 2-3 credite si tac din gura, muncesc 25/24 (sa nu zic 30/24 – pentru ca stiu cazuri de tinere mame intoarse la job care lucreaza si noaptea si in week-end pentru ca li se reproseaza ca nu fac nimic,desi ele duc greul departamentului :(( …..eu nu am tacut si am luat decizia sa-mi schimb viata si sa schimb mediul in care ar fi trebuit sa lucrez!
        stii cat timp m-au tocat? toata perioada cat am fost in cic! cand m-am intors erau si mai inraiti!
        pfui! sunt asa fericita si ma simt asa eliberata de cand mi-am dat demisia (asta in urma peste 1 an s-a intamplat) incat nici nu mai conteaza ca fetele cu care eram “prietena” (am nascut in aceeasi perioada, cu acelasi medic) nu mai vorbesc cu mine: asa mi-am dat seama cat de prefacuti sunt oamenii!!!

      • wow, ai cam patit-o, ce sa zic… urat. e bine ca ti-ai dat seama cum sunt cei de langa tine…
        cum adica te-au acuzat ca ai 2 copii? ca functionezi mai lent cu cat numarul de copii creste? geniala asta!

      • da! ideea lui era asta: nu ma voi mai dedica serviciului asa cum o fac ceilalti, el fiind sigur ca mi-am schimbat viziunea asupra vietii din cauza faptului ca am copii!
        i-am spus ca are dreptate! mi-am schimbat ochii! acum privesc lumea altfel! ca mama! nu ca sluga cum fac ceilalti de teama pierderii jobului!

Leave a Reply

