Bio/eco, homeopatie, vaccinuri – moda sau necesitate?


Inca de la inceput as vrea sa clarific un lucru: nu vreau sa fie un post care sa creeze polemici. Sunt satula de ele si in viata reala si in cea virtuala, mai nou. In casuta mea din blogosfera nu vreau sa ma cert. Dar sper sa obtin niste lamuriri, zic, la o intrebare esentiala: sunt cele de mai sus doar o moda? Un trend este azi sa tratezi copilul homeopat? Sa te inconjori de alimente/consumabile bio sau eco e doar un moft sau o realitate absolut necesara a zilelor noastre? Sa alegi sa nu-ti vaccinezi copilul, asumandu-ti toate riscurile ce decurg de aici, este cu adevarat o decizie inteleapta?

Sa le luam pe rand, asadar, nu pentru a le analiza, dar pentru ca vreau sa-mi spun parerea despre fiecare in parte.

Produsele bio/eco. Sunt absolut pro si pentru. La fel cum sunt pentru un stil de viata sanatos, plecand in primul rand de la alimentatie si ingrijire. Nu sunt sigura ca vorbim de un moft/trend aici, ci pur si simplu de oameni din ce in ce mai destupati si informati, care fac tot ce le sta in putinta pentru un stil de viata sanatos, pentru ei, pentru copiii lor, pentru prieteni.

Aici am alta problema insa: cat de bio/eco sunt alimentele de la noi care sunt catalogate ca fiind bio/eco? Sa nu-mi spuneti ca sunt insotite de certificate ce atesta X si Y, ca astea pot fi facaturi si multe dintre ele chiar sunt. Dar mi-a placea, daca le aveti, sa aduceti argumente si surse sigure de produse bio, pentru ca ale mele sunt extrem, dar extrem de limitate L.

Homeopatia… ehe, aici discutia poate fi extrem de lunga si aproape fara de consens. Intotdeauna vor fi pareri pro si contra. Eu sunt undeva pe la mijloc. Nu refuz total ideea, dar nici nu m-a convins inca cineva s-o incerc. Mi-ar placea sa-mi pot trata (cel putin) copiii homeopat, dar n-am gasit doctorul ala care sa ma convinga ca e ok, care sa-mi dea argumente si explicatii suficiente, incat sa ma faca sa am incredere. Si cum increderea se castiga foarte greu, cel putin in cazul meu, ideal ar fi un doctor care sa ofere explicatii pertinente, logice, pentru care daca iei remediul X, copilul o sa se vindece. Si care sunt consecintele tratamentului alopat vs. tratament homeopat. Si cum se imbina cele doua, pentru ca daca-si inchipuie cineva ca homeopatia poate sa stand on her own in 100% din cazuri, se inseala amarnic!

Cred insa cu tarie ca homeopatia in zilele noastre e o moda, un trend.  Sunt prea putini cei care o inteleg si o percep ca pe o necesitate, majoritatea o vede ca pe ceva ce e bun, pentru ca pare a fi natural (oare?), si mai ales pentru ca multi o adopta, si-atunci trebuie sa fie ceva bun. Se alatura turmei fara sa inteleaga prea multe. Stiu mamici care se uita cu groaza la cele ce nu adopta acest curent – asta mi se pare de-a dreptul incredibil, aproape discriminatoriu – dar care o data intrebate de ce au ales homeopatia, nu stiu ce sa raspunda… homeopatia exista de cand lumea, dar tocmai faptul ca la noi abia acum a ajuns pe tapet, ma face sa cred ca e doar o moda. Din pacate. Ma intreb cum va fi peste 5 ani.

Vaccinurile. Si aici argumentele pro sau contra sunt atat de multe, informatiile atat de contradictorii si de domeniul SF-ului si al teoriei conspirationale, multe dintre ele cel putin, inca nu pot sfatui/recomanda o parte sau alta a baricadei. Ma aflu iarasi la mijloc, mi-am vaccinat hunii, cele “obligatorii”, pana spre 2 ani, cred. Am ales si optionale, dar ma bucur ca nu pe toate, doar Rotarixul si Prevenarul, evident la sfatul medicului pediatru. Nu-mi dau seama acum cat de pertinent. Daca m-as fi documentat putin inainte, as fi ales poate altfel in cazul optionalelor, cel putin.

Votez pentru o moda in a nu-ti vaccina copilul si in acest caz. Stiu care sunt riscurile, posibilele riscuri, in caz de vaccinare. Dar mi se par mai multe si mai mari, atat pentru cel in cauza, cat si pentru cei din jur, riscurile nevaccinarii, cel putin in anumite cazuri… asadar, fiecare decide cum crede de cuviinta, cu constiinta in palma si informatia in buzunar. Nu vreau polemici, repet, vreau argumente pertinente care sa aduca putina lumina asupra aspectului/aspectelor, vreau experiente si recomandari, vreau informatii concrete.

Si mai vreau sa stiu ce credeti voi despre fiecare in parte. Sunt sau nu la moda cu toatele?

21 thoughts on “Bio/eco, homeopatie, vaccinuri – moda sau necesitate?

  1. Un trend, o moda exista cu siguranta, aceasta e parerea mea, doar ca sunt oameni care au ales aceste lucruri din convingere, sunt informati si considera ca acesta este modul lor de viata, si ca peste tot sunt parvenitii, care se alatura doar pentru ca e trend fara nimic altceva. Repet asa e peste tot, in orice domeniu de activitate, cadru social, idee, grup, exista oameni care sunt acolo doar pentru ca e “cool”.
    Eu incerc sa mananc sanatos, cumpatat, produse cat mai putin procesate, bio si eco inseamna mult, inseamna produse netratate, pamant nefertilizat chimic, ori si bunicii de acum de la tara stropesc pomii iti garantez eu, si pomii si rosiile si asa mai departe, si puii de tara sunt hraniti cu furaje combinate care conform convingerilor celor care consuma bio nu sunt ok. Deci eu nu cred in bio, cred in produse cat mai aproape de natural, cat mai putin procesate, nu aleg un mar pe care scrie bio si e cu n lei mai scump pentru ca nu cred in eticheta respectiva, dar aleg pe cat posibil fructe si legume romanesti, le prefer pe cele care nu arata perfect , incercam sa consumam oua de la tara, branza si asa mai departe, aleg produse light si cat mai putin procesate.
    Despre homeopatie nu stiu sa spun nimic, eu sunt Toma necredinciosul, am inteles ca daca nu crezi nu functioneaza sau asa ceva, o sa incerc…pana acum nu am incercat prea multe si chiar nu stiu ce sa spun insa sunt foarte multi pro. Insa e bine sa nu te indopi cu medicamente pentru orice, sa cazi in partea cealalta gen antibiotice la raceala sau mai stiu eu ce, o raceala poate fi data inapoi si cu ceaiuri si paracetamolul simplu fara coldrex si nurofen chiar din prima, asa am testat anul acesta si merge, inainte luam direct nurofen.

    • same here, Roxana. de-asta si zic ca sunt mai degraba la moda…
      nici eu nu prea cred in produse bio si nici nu le caut cu mare avant, caut cat mai bun, bun insemnand cat mai natural, safe si neprocesat si cam atat. si nu-mi fac mari mustrari de constiinta daca nu reusesc sa gasesc sursa aia 100% sigura si bio si mai stiu eu cum.

  2. Eu i-am facut lui S. toate vaccinurile in afara de RoR. Am spus ca mai bine oreion si sa nu aiba copii, Doamne fereste, din cauza asta, decat sa se declanseze un autism, ca atunci sigur nu va avea copii…
    La Cati i le-am facut pe toate pana acum, plus Rotarix.
    Dar homeopat ii mai tratez si eu, pe S. in special la raceli, si remediile pentru dintisori au functionat excelent. Iar pe Cati o tratez homeopat inclusiv pentru convulsii, insa acolo unde e cazul de antibiotic dam antibiotic, si mergem in paralel si cu homeopate.
    Bio mancam (acolo unde se nimereste) pentru ca socrii mei locuiesc la tara si aduc tot felul de legume, iar cand e cald si oua. In rest, eu bag toate prostiile in mine si oricat de mult am incercat sa il feresc pe S., tot mai scapa la E-uri, mai ales prin bomboane.

    • da, Ror-ul e cel mai controversat dintre toate. noi am ales sa-l facem, dar daca as mai avea un copil, m-as gandi mai bine.
      homeopot repet, noi n-am incercat deloc, dar nici nu sar cu nurofen sau paracetomal la primul muc…
      iar despre produsele bio, cat de mult se poate, dar numai daca peste 50% sursa e sigura din punctul meu de vedere. nu ma convinge deloc un produs de la raft, cu etichete si dovezi si toate cele… eu n-am rude la tara decat fff departe, ajungem sa ne intersectam doar 1 data pe an, din pacate.
      incer totusi sa cumpar cat mai rational, alimente si cosmetice si nu numai, atat cat imi permite piata.

  3. Buna Luminita,
    In primul rand vreau sa-ti spun ca-mi plac mult postarile tale pe blog, iar feciorii tai sunt foarte faini, sa-ti traiasca! Sunt de aceeasi varsta cu fetita mea, si ea are 3 ani si 3 luni (pe 23 sept e ziua ei).
    Cat despre discutia de asta, sunt cam de acord cu tine la produsele bio si la homeopatie. La noi in Ro e greu de zis ce e bio in magazin si ce nu (in afar’ de diferenta de preturi). Si tot asa, la noi in Ro e greu de gasit un medic homeopat bun — parintii mei fiind medici, cumva cunosc lumea medicala …. sunt multi medici de familie care s-au ‘specializat’ si pe homeopatie, asa ca .. e la moda, vorba ta. Sunt convinsa ca sunt si homeopati buni, pe de alta parte …. daca ai noroc sa-i intalnesti…..
    Referitor la vaccinuri, tot de la parintii mei medici citire — multe vaccinuri au aparut ca sa faca ‘vanzari’ firmelor de farmaceutice … pe mine nu m-au vaccinat (n-am urma pe brat 🙂 ). Copiii mei au primit vaccinurile pana la 1 an si atat. Si mie mi-a fost o frica nebuna de autism si nu numai – de poliomielita dezvoltata in urma vaccinurilor etc. Bineinteles ca-s cazuri putine in care dezvolta boala in urma vaccinului, dar ce te faci daca se intampla copilului tau…?

    • bun venit Adina, in casuta noastra si merci de aprecieri! 🙂 sa-ti traiasca fetita!

      eu recunosc ca din toate aspectele prezentate in cel mai recent post, cel mai tare ma doare partea cu vaccinurile. nu dezgrop mortii, ce-am facut am facut, ce-a fost a fost, deocamdata e bine, Doamne ajuta sa fie asa si de acum inainte! dar in eventualitatea unui alt copil, as vrea sa cantaresc mai bine, desi mi-e teama, jur, sa (mai) rasfoiesc internetul pe acest subiect, nu-s f obiectiva si iar pun la suflet orice scriere… as vreau cumva, surse de informatii care sa aduca ceva mai multa lumina (si) in acest caz.

  4. Iti spun ce cred eu (m-am referit, tangenţial, la asta, şi aici http://alublogu.blogspot.com/2012/01/de-ce-si-de-ce-ne-temem.html).
    Dacă moda e să “challenge authority”, atunci eu zic că nu-i rău. Singura problemă e că te bagi într-un demers pe termen lung în care te înhami să porţi pe umeri toată povara deciziei şi a responsabilităţii (ori uneori e mai comod să laşi pe alţii să decidă). Dacă moda e să-ţi găseşti un bau-bau de care să te temi, să-ţi urli în gura mare spaima de el şi să militezi, mai mult sau mai puţin organizat, împotriva lui, atunci mi se pare jalnic.
    Acum, pe fiecare subiect în parte.
    Bio/eco: Ştiu foarte bine la ce te referi, americanii (în special californienii) ţi-ar spune că termenii aleşi de tine sînt nepermis de vagi. Chiar azi citeam, într-un link al unei prietene(http://www.prwatch.org/spin/2011/01/9903/whole-foods-market-caves-monsanto), despre ce presiuni sînt în sfera alimentelor bio. Am reţinut de acolo în special ideea că e o diferenţă între “natural” şi “certified organic”, că uneori diferenţele sînt foarte fine, că aspectele legate de preţ sînt importante şi nu întotdeauna etice şi că, în general, etichetele ar trebui să-ţi ofere toate informaţiile de care ai nevoie. Eu sînt pro-natural şi pro-organic, dar nu sînt isterică pe tema asta. Mi se pare foarte important să citeşti etichetele produselor pe care le cumperi şi să încerci, pe cît posibil, să conştientizezi ce bagi în gură. Surprizele, însă, sînt inerente: pe de o parte, “certified organic” poate să însemne că autoritatea care şi-a dat girul aprobă anumite chimicale şi nu altele. Pe de altă parte, dacă te mulţumeşti cu produse “naturale” (e.g. pui crescut la ţară) s-ar putea să ai surpriza ca ţăranul (despre care credeai că n-are acces la pesticide sau antibiotice) cumpără şi foloseşte din greu aceste chimicale. O cunoştinţă cu cumpetenţe şi experienţă într-ale agriculturii spunea cîndva că e mai safe să cumperi produse ne-bio din ţări cu tradiţie îndelungată într-ale producţiei şi exportului de fructe şi legume (unde reglementările legale sînt dure şi supravegherea e constantă) decît produse presupus naturale de la ţărani care cumpără cine ştie ce praf într-o pungă şi se bucură că a crescut ardeiul. Repet, ca concluzie: sînt pro, dar nu fanatică. Eticheta să trăiască.

    Homeopatia: noi sîntem pro, dar again, (sper că) nu fanatici. Slavă Domnului, n-am avut multe încercări, poate şi asta m-a ajutat să stau de partea homeopatiei pînă acum. Întîmplare a făcut ca, exact în ziua în care aveam prima programare la un medic homeopat, Ania să facă otită. M-am dus întîi cu ea la ORL (otită medie, neperforată) care mi-a scris cît ai zice peşte Augumentin 5 zile. Homeopatul mi-a dat un remediu de fond şi mi-a spus să-i pun usturoi pisat în ureche, înfăşurat în vată, dacă mai are dureri. Am revenit la ORL după cele 5 zile (cică de Augumentin) şi ORL-ista a fost încîntată de evoluţie. M-a atenţionat, însă, că Ania are vegetaţii (polipi) abundente şi că va trebui să o operez, altfel la intrarea în colectivitate o să am mereu probleme cu ea. Avem 7 luni de colectivitate şi Ania nu a lipsit nici măcar o zi de la grădiniţă pe motive de boală. Am dat exemplul ăsta pentru că a fost o decizie simplă – îi dau antibiotic sau am încredere în homeopat. Am avut încredere şi a funcţionat. Asta nu înseamnă că antibioticele nu au rolul lor. Mie mi se pare că, în România, se prescriu prea uşor antibiotice. Nu vreau să dau în teorii conspiraţioniste, dar recunosc că, în cazul meu, faptul că era plin de abţibilde cu Augumentin în cabinetul ORL şi că doctoriţa scria pe un carneţel cu Augumentin mi-au atras atenţia.
    Aş fi foarte liniştită dacă aş avea un medic alopat cu competenţe homeopate, dar nu am, aşa că deocamdată greul deciziei şi răspunderea de a trasa limita între ele îmi revine mie. Pînă acum am rămas, cu foarte mici excepţii, în limitele homeopatiei.

    Vaccinuri: aici mi-e cel mai greu să îmi argumentez obiectiv decizia, şi anume cea de a nu face decît vaccinurile obligatorii, pînă la 2 ani, cu excepţia ROR (sau Priorix). Am citit, m-am informat, am cîntărit şi am hotărît să spun stop la 2 ani. Le respect decizia celor care au hotărît să-şi vaccineze copiii şi cer să îmi fie respectată şi mie.

    • alex, merci pentru un comment f bine argumentat. nici noi nu militam cu fanatismul, in cele de mai sus si nu numai 🙂
      cat despre antibiotice & Co, da, in Romania sunt la fel de bune ca apa. la primul muc… zic totusi, din punctul meu de vedere, desigur, ca ai avut mare curaj sa risti sa tratezi otita homeopat – sau stii tu ce stii depsre doctorul respectiv:). poate-ti aduci aminte cat ne-au chinuit pe noi otitele, mi se pare o treaba foarte complicata si nu cred ca as fi avut incredere sa le tratez cu bilute. sigur, la noi timpanul a fost perforat in 90% din cazuri din prima, ba am ajuns si la mastoidita, deci suficient de grav, zic eu, ca sa nu ma joc. anyway, citesc in continuu pe tema asta, asadar cand ma hotarasc, poate-mi recomanzi dr homeopat al Aniei.
      cat despre vaccinuri, iti respect decizia! 🙂

      • Ei, curaj, e mult spus. Mai aproape de un “educated guess” aş spune, bazat pe instinct, susţinut de informaţii şi de observaţie atentă. Cumva căutăm argumentul care sprijină ceea ce vrem, instinctiv, să facem – şi e normal. Eu, atunci cu otita, cînd am ajuns acasă, după ce i-am dat Aniei Nurofen (şi ştiu că a cîntărit mult în decizia mea că homeopatul mi-a spus să-i dau Nurofen sau Panadol dacă are febră sau dureri, dacă mi-ar fi spus să stau pe usturoi şi biluţe aş fi văzut acolo un extremism cu care n-am rezonat şi n-o să rezonez) am dat search pe Google după “otită fără antibiotic” şi am găsit puhoaie de informaţii. Asta m-a făcut să amîn administrarea antibioticului în primele ore. Apoi a mai trecut o zi, încă una şi Ania era evident mai bine.
        E foarte important cum evoluează lucrurile şi e foarte important să ne încredem în instinctul nostru. Ca mame, ştim cel mai bine dacă starea copilului nostru merge spre bine sau se agravează – şi vorbesc acum atît de trecerea peste episoade acute cît şi de evoluţia pe termen lung. Pînă la urmă, “whatever works” – deşi eu aş insista, totuşi, pentru o cît mai bună informare asupra implicaţiilor de durată ale deciziilor pe care le luăm. Pînă la urmă, ţelul e să fim sănătoşi nu iar şi iar vindecaţi.

      • asa e, alex. o cat mai buna informare asupra implicatiilor deciziilor noastre, inainte de a le lua. ma rog, si dupa, dar cu un efect aproape zero…

  5. Eu cred in ECHILIBRU, vad lacomia si interesele care guverneaza lumea si nu cred ca este cale de intoarcere pentru mase, decat eventual un “nou inceput”. Ne-am transformat in hiene caci mancam hrana moarta si ne-am mumificat de vii caci nu mai suntem biodegradabili cu siguranta datorita aditivilor care ne condamna la “nemurire”. Ha! Asa ca eu ma adaptez la mediu, invat din greselile mele si ale altora si incerc sa fiu cat mai aproape de natura! Dupa posibilitati, desigur! Un exemplu de echilibru a fi urmatorul: daca fetele fac febra, nu ma grabesc sa-i dau in cap cu antitermice, astept cateva ore sau zile, depinde de at este de mare, de starea copilului etc si abia daca nu trece singura incep sa ajut organismul sa nu se epuizeze. Despre antibiotic nici nu poate fi vorba! Doar in cazurile grave si foarte acute! Ascult s medicul dar si pe bunica sau formula AS verde sau asa ceva si bineinteles EU DECID! Am insa norocul unor copii cu gene sanatoase si rezistente. Nu sunt foarte sigura ce as face in caz contrar!!! Toate cele bune, dragi mamici!

  6. Despre homeopatie nu stiu absolut nimic, noi suntem norocosii sanatosi, cu sistem imunitar bun, Natalia in 2 ani a avut un singur episod cu muci mai serios, care a trecut de la sine, cu somn si lapte matern. Eu sunt alergica la penicilina, antibiotice nu am mai luat de peste 20 de ani, rar inghit cate un paracetamol, daca arde.
    Vaccinurile din nefericire le-am facut, pana la un an, exceptand ROR-ul, doar pe cele din schema. Daca va fi sa mai fie un fratior pentru N voi cantari in mai mare amanunt problema.
    Hrana, ingrijire, stil eco/bio/organic nu cred ca exista cu adevarat. Nu cred ca daca mananci rosii cumparate cu 40-50 de lei kilogramul si respiri benzen sau mai stiu eu ce dracovenii din aerul generos aromatizat de rafinarii (noi stam in Ploiesti) faci mare scofala. Iar produsele “de la tara” sunt, de buna seama, in proportie covarsitoare bombe de furaje si azot. Solutia pe care am ales-o noi e sa plecam definitiv din oras, pentru o viata mai verde, mai linistita si speram mai fericita. Am ambitia, curajul sa sper ca in cativa ani ne voi hrani intr-un procent cat mai mare doar din ograda proprie.

    • moni, sa te ajute dumnezeu sa mancati bio din ograda proprie, ce vis frumos!
      in plus, va felicit pentru sanatate, asta da lucru de invidiat, ce sa mai….

      ma bucur sa vad ca parerile noastre coincid in mare masura. si ale celorlalti ce au comentat, e o dovada ca nu ma duc pe copca 😀

  7. Draga Luminita, ai avut curaj sa deschizi cutia Pandorei :)).
    Din punctul meu de vedere si bio/eco si homeopatia si (nu)vaccinurile reprezinta un stil de viata. Sunt decizii pe care le iei doar daca esti destul de informat astfel incat sa intelegi ce presupun si sa-ti asumi consecintele. Adica putem spune ca e la moda sa te tunzi bob sau te imbraci in roz, dar sa decizi ca nu-ti vaccinezi copilul pentru ca asa se poarta, asta mi se pare inconstienta. Sper sa nu existe asemenea parinti, decat la modul ipotetic ca sa avem noi ce sa dezbatem :)).

    Despre homeopatie nu vreau sa intru in amanunte, e mai bine sa afle fiecare ce si cum. Dar cred ca e foarte putin probabil sa gasesti pe cineva (respectiv un homeopat) care sa te “convinga”. Pentru ca nu asta e scopul homeopatiei sa convinga sau sa castige cat mai multi adepti. Trebuie sa stii si sa crezi ca te poate ajuta altfel nu functioneaza. (Dar tot de dragul discutiei :)) ai gasit vreun medic alopat care sa-ti explice cu argumente logice si pertinente de ce sa-i dai copilului antibiotic sau sa-l vaccinezi? Sau care sunt consecintele acestor administrari? Eu personal nu am gasit si asta este unul dintre motivele pentru care m-am indepartat de medicina alopata). Noi am ajuns la homeopatie in disperare de cauza: dupa sase luni de otita cu trei ture de anitbiotic si multe alte medicamente alopate, cea mica nu mai auzea deloc si ii curgea sange din ureche. Cand am primit reteta cu antibiotic pentru adulti a fost evident ca situatia a scapat de sub control asa ca am schimbat si noi macazul. Din fericire a fost o alegere inteleapta, dupa doua saptamani de remedii homeopate si tratamente naturiste deja era pusa pe picioare. E doar un exemplu si crede-ma ca am foarte multe la fel de interesante.

    Te pup si va doresc numai bine.

    • ana, merci de comment, asta si ziceam, ca n-as vrea sa deschid cutia Pandorei, dar mergem inainte, oricum o fi:)
      din pacate da, stiu parinti care aleg sa nu-si vaccineze copii pentru ca e o moda si nu neaparat in baza unor informatii solide. sau care aleg calea homeopatiei, fara sa stie despre ce e vorba si asta mi se pare o inconstienta la fel de mare….
      cat despre medicina alopata, as putea spune ca da, am gasit un medic care sa ma convinga, in sensul de a explica, nu in sensul de a castiga adepti (sens la care ma refeream de altfel si in cazul homeopatiei) care sunt avantajele / dezavantajele vaccinarii. nu vorbesc de antibiotic neaparat, asta chiar nu mi se pare atat de grav si mi se pare o decizie pe care o poti lua mai usor – ii dau sau nu, in functie de evolutia imediata si existand la indemana alte solutii, la fel de imediate. in privinta vaccinarii/nevaccinarii, riscurile nu se vad atunci, pe loc, se face cand oricum copilul e sanatos, pentru a preveni, si atunci ce se intampla dupa, daca ai facut-o sau nu, pentru copil sau pentru cei din jur, nu se vede si poate fi cu adevarat grav. dar pana la urma, indiferent ce-ti spun doctorii, tu decizi, in calitate de mama care-si cunoaste cel mai bine copilul si care isi asuma sau nu riscuri. cam la fel ca in cazul vostru cu otitele, caz in care ma bucur ca ati ales homeopatia, mai ales ca v-a ajutat si va ajuta in continuare. am exemple de cazuri foarte grave, rezolvate exclusiv homeopat, nu doar in privinta otitelor, dar la mine nu functioneaza “trebuie sa crezi ca te poate ajuta, altfel nu functioneaza”… e ca si cum trebuie sa cred ca-mi pot vindeca singura copilul si gata, deci nu mai am de ce sa apelez nici la homeopatie… si nu e asa, nu? 🙂
      de-asta zic, nu vreau decat pe cineva, la care ajung eu, nu trebuie sa vina la mine sau sa ma atraga in vreun fel, dar un cineva care, o data ce am ajuns acolo, sa-mi explice situatia astfel incat sa inteleg de ce nu alopat si da homeopat. sper sa si gasesc, sunt destul de deschisa la idee, am si recomandarea ta, vom vedea.
      numai bine si voua! 🙂

  8. Interesant subiect! Din pacate, nu am timp sa scriu acum cate as avea de spus, dar am si eu o intrebare: ROR-ul nu e obligatoriu? Ca, din cate stiu eu, trebuie facut un rapel la 7 ani.

    • ioan, e in schema, dar nu e obligatoriu. practic, niciun vaccin nu e obligatoriu, cu o declaratie pe propria raspundere a parintelui. dar multe gradinite/crese, de stat, nu accepta copii nevaccinati ROR…

  9. moda clar este, dar e si o farama de realitate. Riscuri sunt de ambele parti 🙂
    .. cat despre bio/eco, nici eu nu am incredere in certificarile existente la noi… dar incerc sa mananc cat mai sanatos. 🙂

    • da, Gabi, clar, adevarul e si de aceasta data undeva la mijoloc.
      si eu la fle, incerc sa fac totul in limitele cele mai sanatoase cu putinta. si sa nu ma intreb prea mult, ca o iau razna. 🙂

Leave a Reply

