De 7 ori NU


Vorbim de acei NU de bun simt. Aceia pe care cel putin 50% dintre parintii romani nu ii au. Nu vorbim de acei NU, sa le spunem evidenti, cum ar fi: NU imi ucid/bat copilul, NU il pun sa fure, NU il dau afara din casa – desi, din pacate in aceasta privinta statisticile sunt realmente ingrijoratoare in Romania.

Sa vorbim asadar de 7 de NU, esentiali pentru mine, pe care vreau sa-i pun pe hartie, fie ea si virtuala, sa nu carecumva sa-mi uit vreodata promisiunile.

  1. NU le voi spune copiilor mei: “Esti un copil rau.” Am mai scris aici care e parerea mea despre asta.
  2. NU le voi spune copiilor mei: “Te urasc!” Din contra, cat de des se poate le voi spune cat de mult ii iubesc si cat de importanti sunt pentru mine.
  3. NU le voi spune hunilor ca nu am incredere in ei. Never ever. La fel cum evit acum, cand sunt mici, sa le spun ca NU pot face un anumit lucru sau ca NU au voie X lucru sau Y actiune.
  4. NU imi voi santaja niciodata copiii. Nici material, nici emotional, la fel de grave amandoua din punctul meu de vedere.
  5. NU voi utiliza niciodata cu copiii mei (sau cu oricare alt copil, if case) sistemul de recompense. Ala celebru cu buline galbene, smiley faces sau negre, dupa caz, atat de celebru incat il practica mai toate gradinitele de statL. Sau ala in care copilul, maricel deja, spala vase pentru bani, sau pentru nush ce cadou promis de mama. Sa ma scuze audienta, dar mi se pare o prostie.
    Si ineficienta pe deasupra. Copilul trebuie invatat cu rabdare si tact sa constientizeze binele si raul, si diferenta dintre cele doua, diferenta dintre pericol si siguranta, dintre tare si moale, copilul trebuie sa spele vasele alea pentru ca vrea, pentru ca ii pasa, pentru ca asa crede si intelege el ca o ajuta pe mami sa economiseasca ceva timp de joaca tot pentru el, samd. Candva, orice copil va intelege asta. De noi depinde sa ne asiguram ca intelege si nu urmeaza orbeste.
  6. NU imi voi umili vreodata copiii pedepsindu-i. Fie ca vorbim de “coltul rusinii”, de “covorul nush stiu cum”, de “scaunul nush de care”. Cel mult ma pot supara pe ei si le pot spune asta, pana cand vor intelege creste si vor realiza cum sta treaba. Nici cu Time Out nu sunt de acord, desi aici mai am de studiat, functioneaza cu succes la mine:).  
  7. NU voi lua niciodata o decizie in numele lor. Si simt ca oricum n-o sa pot, si daca as vrea. Daca vor vrea sa mature strada in locul oricarei alte meserii considerata de societate a fi la un inalt nivel, so be it. Daca nu vor vrea facultate, de asemenea, insa sa-mi asume acest lucru, din toate punctele de vedere, inclusiv cel financiar. O singura exceptie am la acest punct: daca vreodata vor avea fie si cea mai mica tangenta cu drogurile, atunci, DA, de o mie de ori DA, voi lua cate decizii trebuie in numele lor, contrar vointei si fortei lor fizice, daca trebuie. Caz de forta majora, se-ntelege.

PS: mie imi place cifra 5, asa ca initial vroiam ca titlu “5 de NU”. Nu mi-a iesit, nu pot taia niciun NU din lista de mai sus. Ba mai mult, presimt un LE care sa vina in completarea listei. Cu siguranta mai sunt destule de spus.

LE: courtesy of Ioana, careia ii multumesc, nr 8:

8. NU imi voi minti niciodata copilul! In comment explica Ioana foarte bine si de ce.

si nr 9, din amintiri:

9. NU voi folosi niciodata, cu copiii mei sau altii, expresii de genul: “Daca nu esti cuminte, iti face doctorul o injectie!” SAU “Te mananca bau-bau, daca mai faci asa…” SAU “Te fura omul acela daca nu vii cu mine” SAU “Te bate mami, daca nu ma asculti.” WTF??? E poate greu de crezut, dar in secolul asta magnific in care traim, inca mai sunt folosite astfel de expresii. Si ne mai miram pe urma ca ii e frica copilului de doctori sau de intuneric.

Iar ultima expresie mentionata, ma enerveaza teribil, cum sa-i spui unui copil ca-l bate mami, cand mami oricum nu face asta ever, orice ar fi facut copilul ala si orice motiv ai avea ca sa-l determini sa faca sau nu un anumit lucru??

9 thoughts on “De 7 ori NU

Leave a Reply

