Despre sarcina gemelara I


E un subiect pe care-l voi aborda destul de des, atata timp cat voi mai putea sa scriu… din doua motive: 1, sunt insarcinata cu gemeni – asta ar fi motivul principal – si 2, am observat ca sunt destul de putine informatii pe internet sau in cartile de specialitate privitoare la gemeni. E adevarat, sarcinile gemelare sunt cu mult mai rare, dar sunt in numar suficient de mare pentru ca existenta informatiilor pe aceasta tema sa nu fie inutila…

 

Cum apar gemenii? Tipuri de gemeni

 

Rar. Statisticile spun ca o sarcina din 80 este sarcina gemelara. Se intampla atunci cand doua ovule sunt fecundate de doi spermatozoizi (si rezultatul se transforma in gemeni fraternali, in placente diferite) sau cand un ovul e fecundat de unul sau doi spermatozoizi si ovulul se sparge un doua (rezultatul: gemeni genetic identici, in aceeasi placenta).

 

Daca vorbim de gemeni fraternali (copiii care seamana intre ei exact ca fratii/surorile nascuti chiar si la cativa ani diferenta), sarcinile gemelare pot aparea din mai multe motive:

         Mostenire genetica – cineva din familia mamei a avut gemeni in trecut. Se spune ca sarcina gemelara sare peste o generatie;

         Tratemente speciale urmate de mama (ex., fertilizare in vitro, cand de regula mamei i se implanteaza mai multe ovule si cel putin doua pot rezista);

         Varsta inaintata a mamei, peste 35 de ani;

         Numarul de copii inaintea sarcinii gemelare. Se spune ca, cu cat ai avut mai multi copii inainte, cresc sansele unei sarcini gemelare.

         Sarcina gemelara anterioara.

 

Daca vorbim insa de gemeni identici, niciunul din factorii de mai sus nu sunt valabili. Vorbim doar de sansa…. Puteti s-o luati ca pe o minune, dar si ca pe o provocare in acelasi timp. Sarcinile gemelare, cu gemeni identici, sunt mult mai riscante decat cele gemelare cu gemeni fraternali, atat pentru mama, cat si pentru cei doi micuti.

 

Cum spuneam, in cazul gemenilor identici, ovulul se divide in doua jumatati identice din punct de vedere genetic. Gemenii identici vor avea intotdeauna acelasi sex, aceeasi grupa sangvina, aceeasi culoare a parului si a ochilor. Peste 70% din gemenii identici au propriul sac amniotic, dar impart placenta. Acest lucru creste de regula riscurile unei sarcini gemelare, atat pentru mama, cat si pentru bebei.

 

Gemenii fraternali, pot fi de acelasi sex sau de sex diferit. Vor avea intotdeauna propriul sac amniotic si propria placenta si vor semana unul cu altul la fel ca fratii nascuti in perioade diferite. E dificil sa apreciezi daca gemenii sunt identici sau nu, intrucat de multe ori cele 2 placente se pot lipi si pot da senzatia uneia singure.

 

Se spune ca sansele sa ai gemeni fraternali sunt de 12 la 1000, iar in cazul gemenilor identici de 4 la 1000. Asta ma face sa realizez cat de norocoasa pot sa fiu…

 

Studiile mai arata ca femeilor care au nascut gemeni, le cresc de patru ori sansele sa faca tot gemeni intr-o sarcina ulterioara. Si eu care ma gandesc serios la inca un bebe… poate vor veni tot doi, atunci sa te tii!!

 

Cand dezvolta tot felul de fobii – cum ar fi frica de inaltime, spatii inchise – gemenii raspund adesea in acelasi mod. Daca unul din ei va simti o frica nefondata si inexplicabila, o va simti si celalalt. Tare sunt curioasa cum vor decurge lucrurile din punctul asta de vedere…. Ma bucura mult ideea ca vor fi tare apropiati, cred ca asta e unul dintre cele mai importante lucruri pe care si le poate dori o mama pentru copiii ei.

 

Ce vine o data cu sarcina gemelara?

 

Multa bucurie, chiar si pe parcursul sarcinii, (dar mai ales dupa), dar si destule neplaceri si/sau potentiale riscuri in timpul sarcinii:

         Greturi matinale foarte puternice. Nu e dovedit insa acest fapt. Si exceptia care confirma regula sunt chiar eu. N-am avut deloc greturi in sarcina;

         Aport mai mare de greutate. Confirmat, pe propria-mi piele. Am luat deja 11 kg, si sunt in luna a 7-a. Cu siguranta voi mai pune destule pana la nastere;

         Nastere prematura. Se intampla adesea, dar sunt si cazuri fericite, cand gemenii au venit pe lume la 38-39 de saptamani. Sper sa fie asta si cazul meu!!

         Cerclaj. Datorita greutatii mari care apasa colul. De aceea, cel mai bine e sa incercam repaus la pat cat mai devreme cu putinta in sarcina; nu este obligatoriu ca orice graviduta cu gemeni sa faca cerclaj, la fel de bine cum este posibil ca aceasta operatie sa apara si in cazul unei sacini normale;

         Posibila anemie sau carente ale anumitor vitamine si minerale din organism. Asta pentru ca bebeii iau “la dublu”; e posibil ca medicul sa-ti recomande vitamine, suplimente de acid folic si fier pe tot parcursul sarcinii;

         Sindrom de transfuzie de la un geaman la altul. Pe romaneste, bebeii se “cearta” pe hrana si oxigenul din sangele mamei. Se intampla la gemenii identici;

         Malformatii congenitale la bebelusi. Cauzele pot fi multiple.

         Nastere prin cezariana, datorita pozitiei indecvate a bebeilor la termen, precum si datorita dificultatii de a aduce pe lume 2 copii pe cale naturala. De asemenea, de multe ori unul din bebei poate avea cordonul ombilical in jurul gatului si astfel o nastere normala creste riscurile pentru bebelusul respectiv. Medicii opteaza de regula pentru cezariana in aceste cazuri.

         Dificultati respiratorii sau probleme cu somnul. Bebeii sunt practic peste tot in burtica, mai ales cand devin mai maricei. Se intampla deci foarte des sa se pozitioneze pe unul din organele tale si sa ai mari probleme respiratorii. De regula, acestea trec destul de repede, pe masura ce bebelusul “vinovat” isi schimba pozitia. Mie mi s-a intamplat insa sa ma dureri in anumite parti chiar mai mult de 24 de ore, pana cand bebe s-a decis ca e cazul sa nu ma mai chinuie. Pot de asemenea aparea probleme in timpul noptii. Eu ma trezesc de regula din 2 in 2 ore (sunt insa si nopti mai proaste, cu treziri din ora in ora) si de multe ori mi-e greu sa gasesc o pozitie care sa ma lase sa dorm. Si nu pot sta intinsa decat pe partea stanga sau pe partea dreapta, in niciun caz pe spate, caci dupa 5 minute ma sufoc. Ecografiile le fac intotdeauna stand pe partea stanga.

–    Dureri de spate sau probleme cu coloana. Din acelasi motiv, pentru ca unul din bebe are o pozitie nepotrivita.

10 thoughts on “Despre sarcina gemelara I

  1. Am citit cu mare atentie randurile tale. Am 26 de ani si ieri am aflat ca am o sarcina gemelara. Socul a fost puternic, cu toate ca am cazuri in familie si era ceva probabil. Imi este foarte frica, aceasta fiind si prima mea sarcina. Sper sa o duc cu bine pana la capat si copiii mei sa fie sanatosi.

    • draga madalina, felicitari! iti doresc o sarcina usoara, la termen, si copii sanatosi! e o minune ce ti se intampla, una dubla 🙂
      te cred ca esti speriata, si eu am fost, si la mine tot prima sarcina, socul la fel de puternic. am aflat insa pe parcurs ca nu am de ce ma teme… trebuie doar sa ai grija de tine si de burtica in timpul sarcinii, sa te hranesti bine, calitativ, nu neaparat cantitativ si sa-ti faci toate analizele necesare, toate ecografiile… daca ai intrebari, sunt aici. pentru si mai multe info despre gemeni, despre sarcina gemelara si despre cum e mai apoi cu 2 bebei, iti recomand cu caldura si forumul desprecopii.com exista acolo un subforum special dedicat mamicilor de gemeni si tripleti. personal, m-a ajutat fff mult, mamicile sunt f saritoare si ma gasesti si pe mine pe acolo:) uite un link: http://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=140264&whichpage=12

      sanatate!

  2. Multumesc pt raspuns.Mai am putin pana la marele moment in care imi voi vedea copiii.Am doua fetite care ar trebui sa vina pe lume in jurul datei de 2 martie 2010. Am fost o gravida norocoasa pana acum.Nu am avut probleme aproape deloc- nici greata accentuata, nici varsaturi, nici un fel de complicatii. Eu inca pot sa fac echografie stand pe spate, dar nu pot sta foarte mult. Nici nu am luat mult in greutate. Sper ca toate mamicile sa aibe o sarcina ca a mea.
    Acum astept sa imi imbratisez fetitele. Imi este insa frica de nastere. Medicul mi-a recomandat cezariana si una dintre fete il sustine – sta cu piciorusele deasupra pelvisului si nu da semne ca ar vrea sa schimbe pozitia. Sper sa o conving.
    Tu cum ai nascut?

    • Ma bucur mult ca ai parte de o sarcina usoara. Sa nu te culci insa pe o ureche, mai ai ceva pana in martie. Dar nu te mai zapacesc cu sfaturi, cred ca stii si singura ce ai de facut 🙂
      Eu am nascut tot prin cezariana, unul dintre baietei nu era in pozitia corecta. Daca medicul tau iti recomanda cezariana, te sfatuiesc sa-l asculti. Desi mie recuperarea nu mi s-a parut deloc usoara, desi as fi vrut din tot sufletul sa nasc natural si inca mai sper sa pot face asta la urmatorul copil, nasterea naturala in cazul unei sarcini gemelare poate fi periculoasa. Pe scurt, unul dintre bebelusi se poate intoarce intr-o pozitie incorecta si imposibila unei nasteri naturale, dupa ce primul bebelus a iesit. Riscurile sunt destul de mari, pot aparea complicatii pentru mama si pentru al doilea copil…
      Sper ca totul sa iasa asa cum iti doresti, sa-ti tii fetitele sanatoase in brate si sa va bucurati impreuna de viata frumoasa care va asteapta! Sanatate!

  3. ba mai mult, e o alternativa propusa din ce in ce mai mult de catre medici, din pacate:(
    inteleg ca daca exista motive medicale, sa apelezi la cezariana, nici nu discut asta, dar cunosc din ce in ce mai multe cazuri (cu sarcina unica, nu gemelara!) care apeleaza la cezariana din comoditate, a lor sau a medicului…. pacat.

  4. mie mi sa dat in bobi ca peste un an un an jumatate o sa am gemeni ,fetita si baiat ,trebuie sa am apauk de pe akuma de citit carti ?

  5. buna fetelor, ma intereseaza foarte mult acest subiect…sunt insarcinata in doua luni si in urma controlului ecografic mi s-a spus ca am gemeni, nu ma asteptam dar bucuria a fost foarte mare avand in vedere ca incerc sa raman insarcinata de aprox. 8 ani. Acum am reusit prin fecundare in vitro ( mi s-a spus ca exista probabilitatea de a avea gemeni, dar nu credeam sa fiu asa de norocoasa!!!)Mi-ar placea sa aflu mai multe detalii despre sarcina gemelara….

    • baietii mei, gemeni, au 3 anisori, ii implinesc in septembrie. spune ce-ai vrea sa stii…
      sarcina usoara si la termen, iti doresc.

Leave a Reply

