Operatia de polipi


I-am operat pe huni de polipi in mai 2011, adica la 2 ani si jumatate, dupa o serie (sau mai bine zis, intr-o pauza de) otite. A fost la recomandarea ORL-istului si s-a dovedit o decizie inteleapta – abia de atunci hunii s-au putut odihni cum trebuie noptile. A fost un mare efort pentru mine, i-am operat la 2 zile distanta, si desi recuperarea nu a pus probleme de niciun fel, primele ore dupa operatie sunt un stres maxim pentru orice parinte. Am decis sa scoatem si amigdalele, dar pentru asta vom mai astepta putin, nu pun probleme atat de grave si recuperarea dupa aceasta operatie se face mai greu asa ca prefer sa fie mai mari cand se va intampla.

Operatia s-a facut cu anestezie generala, nu se poate sau nu e indicat altfel la copii atat de mici. In 15 minute i-am avut inapoi in salon. N-au avut voie sa bea nimic cam 2 ore, apoi dr le-a dat voie sa bea lichide si chiar sa manance un iaurt. Bine venit, de altfel, caci anestezia presupune sa nu manance nimic in dimineata respectiva, si nici lapte noaptea, pe cat posibil, de pe la ora 02.00.

La 12.00 ne-au dat drumul din spital, asadar n-au fost probleme post-operatorii, complicatii sau reactii adverse. Dar a fost cumplit de greu. Dupa anestezie – caci mi i-au adus semi-adormiti – a fost crunt pana sa se trezeasca sau sa adoarma laloc. Au plans cam o ora jumate fiecareL, in conditiile in care nu era prea indicat. N-am reusit sa-i linistesc sub nicio forma. Robi s-a jucat si a mancat dupa ce s-a linistit. Edi a adormit vreo ora si ceva.

Doar Edi a varsat, lucru relativ normal dupa operatie. O singura data. N-au facut febra niciunul, iar a doua zi, totul era doar o amintire.

Ce inseamna

Polipii sau vegetatiile adenoide reprezinta hipertrofia tesutului limfatic de la nivelul rinofaringelui (zona situata in spatele nasului). Acest lucru este mai frecvent la copii (2-7 ani), dar pot aparea si dupa aceasta varsta.

De ce apar polipii

Ii avem cu totii, nu e o optiune. De ce pun ei probleme insa? Una dintre cele mai frecvente cauze o reprezinta infectiile recidivante de cai respiratorii superioare. Uneori pot exista o serie de factori alergici care determina continuarea inflamarii polipilor.

Efecte

Copiii cu polipi mariti respira pe gura, mai ales noaptea; somnul este intrerupt si insotit, uneori, de sforait. Uneori apare si apneea in somn. Am avut din toateL.

Pot exista secretii, tuse reflexa, voce nazonata (rinolalie inchisa), cefalee, adenopatie (umflarea gangliponilor de la nivelul gitului). Din astea n-am avutJ.

Din cauza lor este impiedicata functionarea normala a trompei lui Eustachio, cu aparitia otitelor medii recidivante. De aici am plecat, din pacateL.

Inainte de operatie:

-          Analize de sange pentru copil (hemoleucograma, analize pentru coagulare – coagulograma – si/sau infectii – ASLO/VSH). Neaparat copilul trebuie sa fie sanatos cand are loc operatia!

-          In cazuri speciale, doctorul poate cere radiografia cord-pulomn sau E.K.G. La noi n-a fost cazul.

-          In dimineata operatiei, copilul nu trebuie sa manance si sa bea nimic, nici macar apa, si cum spuneam mai sus, nici in noaptea precedenta.

-          Atentie daca copilul este alergic la anumite medicamente (antibiotice, calmante etc).

Dupa operatie

Se recomanda repaus la pat, pe o parte, pentru cazul in care copilul varsa. E important si ce varsa (culoarea sangelui, pentru ca de fapt, asta varsa copilul, sangele inghitit in timpul operatiei). Copilul poate avea dureri post-operatorii, care trec de regula in 2-3 ore.

La noi n-a fost cazul de restrictii alimentare, doar in prima zi dr ne-a recomandat alimente de consistenta usoara, pasate eventual, pentru a nu irita zona si asa afectata. De evitat alimentele fierbinti sau foarte reci.

Se recomanda repaus la domiciliu 3-4 zile; se evita colectivitatea cel putin o saptamana; de asemenea, se evita contactul cu persoanele racite in aceasta perioada.

In 7-14 zile, copilul este recuperat complet. In unele cazuri, interventia trebuie repetata dupa 1-2 ani daca vegetatiile adenoide se refac, redevenind obstructive. Din ce ne-a explicat noua ORL-istul, acestea se refac in rare cazuri.

Mai multe informatii aici si aici.

5 thoughts on “Operatia de polipi

  1. Aoleo! Nu vreau sa-mi aduc aminte de operatie! De fapt, la noi a fost super simpla, dar am avut emotii ca la nastere. Cat despre Ana, ea n-a avut nicio problema postoperator. Nu a vomat, nu i-a curs sange, nu a plans. La 10 minute dupa ce s-a trezit se uita la desene si la 20 de minute alerga de nebuna pe holuri! Doar ca mie mi se pare ca de vreo cateva luni respira iar pe gura.

    • dap, cum spuneam, horror si la mine, nu neaparat la ei. la ce varsta ai operat-o?
      si mie mi se pare ca respira pe gura, din nou, dar dr zice ca e si din cauza ca asa s-au obisnuit si trebuie cumva sa ii invat sa respire normal si corect. mda… :(

  2. pana acum am reusit sa stam departe de otite! … dar am inteles ca e posibil sa fie nevoie sa ii scoatem si noi polipii Mariei (doar o opinie) … sper, totusi, sa reusim sa amanam momentul pana va mai creste putin :)

    • eu zic, acum dupa ce i-am operat, sa mai amanati putin, macar pana va intelegeti cu vorbe clare cu ea….
      am mai auzit si de polipi mariti tratati homeopat, vezi daca va coafeaza asta…. si, mai exact, de ce ar fi nevoie sa ii scoateti? noi am avut otite nenumarat si complicate, mastoidita :(, muci non stop, din septembrie pana in iunie anul urmator…. as fi amanat/anulat, daca n-as fi avut atatea motive serioase.

Leave a Reply

